Jste autorkou PDF souborů pro děti a zvažujete, jestli je vhodné si založit vlastní e-shop? V tomto článku bychom vám rády pomohly se rozhodnout a nešlápnout vedle. Jsme 2 autorky s několikaletou zkušeností prodeje a vlastními e-shopy: www.kuncicka.cz a www.poznavejspavlou.cz.
Nepřeskakujte jednotlivé fáte, nemusí se to vyplatit
E-shop je dobré zakládat ve chvíli, kdy už máte vyzkoušeno, že je po vašich PDF poptávka, kdy již máte základní nabídku souborů a své publikum nebo zákaznickou základnu, které chcete prodávat.
Založení vlastního e-shopu může být nákladný krok, a to nejen finančně, ale také časově. Je třeba počítat s finanční rezervou, kterou do budování e-shopu vložíte a také s tím, že třeba chvíli nevydáte žádný nový PDF soubor, protože většinu svého času budete muset věnovat tvorbě e-shopu. Kromě výdajů za doménu a e-shopové řešení počítejte také s penězi na výpomoc například programátora, copywritera, UX designera, grafika nebo mentora. Říkáte si, jestli je to nutné? Není, ale v takovém případě tomu budou odpovídat vaše výsledky.
Mějte jasný cíl, bez něj nelze začít
Pokud se vším, co bylo výše zmíněno počítáte, ještě před založením e-shopu si ujasněte to, čeho ve svém podnikání chcete vlastně dosáhnout. Je to nějaká koruna k vašemu současnému platu navíc? Pak vám postačí vybrat si správné tržiště a svou tvorbu prodávat tam, kde je to víceméně bez práce.
Pakliže ale chcete například, aby se děti učily s pomůckami, které se vám osvědčily ve vaší praxi, nebo se vidíte v roli budoucí podnikatelky, která vystoupí ze systému, vlastní e-shop pro vás může být to správné rozhodnutí.
Trpělivost růže přináší i při tvorbě e-shopu
Trpělivost není silnou stránkou každého z nás. Patříte mezi lidi, kteří se zajímají o snadno získané peníze či úspěch? Pak se raději pusťte do publikování na některém z tržišť, které se na prodej PDF souborů zaměřují.
Jestli se ale nebojíte vyhrnout si rukávy a odhodlaně se pustit do práce, která vyžaduje neustálé sebevzdělávání, jděte s chutí do toho. Budování e-shopu je běh na dlouhou trať. Musíte mít promyšlený brand, mít připravené podklady jako texty, fotky a další, vaše PDF by měly mít zajímavý a především kvalitní vizuál a obsah. A také musíte mít hodiny času, které stavbě e-shopu věnujete.
Vlastní e-shop ano nebo ne?
To nelze tak jednoznačně říct. Vše záleží na tom, kolik času a peněz do svého snu chcete investovat. Přečtěte si výhody a nevýhody vlastního e-shopu, které jsme pro vás sepsaly a rozhodněte se samy.
Výhody
- Neplatíte provizi tržišti.
- Můžete komunikovat se svými zákazníky přímo.
- Vzhled a obsah si vytvoříte podle svých představ.
- Máte přístup k datům, která můžete dále analyzovat.
- Nedělíte se o pozornost zákazníků s ostatními autory.
Nevýhody
- Vyžaduje vyšší počáteční investici.
- Je časově náročnější na správu.
- Máte méně času na kreativní tvoření PDF.
- Řešíte veškerou byrokracii.
- Platíte další výdaje za doplňkové služby (programátor, platební brána atd.).
- Staráte se samostatně o propagaci své značky a PDF souborů.