Rozhovor lucie hopfová

Začátek tvorby?
Rok 2022

Pro koho tvoříš?
Pro ZŠ a SŠ

Kde tě najdeme?
www.jazykovlaska.cz

Kolik máš produktů?
325

Luci, pro začátek by nás zajímalo, odkud se vzala tvá láska k jazykům? Kromě češtiny se věnuješ také angličtině, němčině a španělštině. Který z těch cizích jazyků je podle tebe učiteli nejvíce vyhledávaný?

Já jsem si přišla hodně dlouho jako hloupá. Na druhém stupni jsem ale dostala skvělou třídní učitelku – češtinářku a také jsem začala s němčinou. Najednou jsem viděla, že mi něco jde, a tak jsem začala také s nepovinnou angličtinou. Na střední jsem začala chodit na kurz španělštiny a na VOŠ jsem si přidala francouzštinu. Také jsem chvíli dělala japonštinu a tibetštinu. Ráda bych zkusila i další jazyky, ale den by musel mít alespoň 60 hodin. 

Mezi mými zákazníky převažují učitelé češtiny a angličtiny, přece jen jsou němčina a španělština spíše okrajové jazyky.

Během své autorské kariéry jsi vytvořila pěknou hromádku PDF souborů. Co bylo vlastně tvým důvodem, kvůli kterému jsi s tvorbou začala?

Když jsem začala učit jazyky na střední škole, zjistila jsem, že to nejde způsobem, jakým „učili“ nás. Tehdy ty hodiny nebavily ani mě. Nebyla v tom žádná kreativita a náboj. Pídila jsem se po způsobech, jak jazyky procvičit a postupně vytvářela a testovala různé aktivity. Tvorba mě moc bavila, ale nikdy mě nenapadlo, že by se tím dalo uživit. Po mnoha letech výuky jsem bohužel vyhořela a státní i soukromé vyučování jsem ukončila. Několik let jsem vůbec nevěděla, co chci v životě dělat. Zkoušela jsem různé věci, ale nebylo to ono, necítila jsem tam smysl. Před pár lety před Vánoci jsem sdílela některé vytvořené aktivity na svém instagramovém profilu a najedou mě to úplně trklo – TO JE ONO! Trvalo mi ale půl roku, než jsem vůbec vyzkoumala, jak by to šlo, že existují prodejní tržiště, jiní autoři apod.

Z vlastní zkušenosti víme, že je u PDF pro děti důležité jejich testování v praxi. Testuješ i ty nějakým způsobem své aktivity, které pro studenty chystáš? Přece jen tvoříš pro jinou věkovou kategorii než s jakou se většinou setkáváme, tak nás zajímá, jak to děláš ty. 

Většinu svých materiálů jsem otestovala během své učitelské kariéry a nyní jim dávám nový kabát, aby byly aktuální a vizuálně atraktivní. Přicházejí mi ale i nové nápady, které pak dávám k vyzkoušení bývalé kolegyni z gymnázia nebo je testuji na dětech kamarádů.

Už je to pár let, co své produkty prodáváš na několika výukových tržištích. V loňském roce jsi ale postavila svůj vlastní e-shop. Budeme tě i nadále potkávat na prodejních portálech, nebo chceš veškerou pozornost věnovat svému online obchodu?

Ráda bych se věnovala pouze svému e-shopu, ale jsou zákazníci, kteří preferují tržiště, protože tam mají založené školní účty nebo jsou rádi, že tam mají „vše pohromadě“. Na tržištích budu tedy působit i nadále, ale lepší ceny a rozmazlovačka bude jen v mém obchodě.

Vlastní e-shop je velké rozhodnutí. Co tě k tomuto kroku přivedlo? Když se na to podíváš zpětně, nelituješ, že jsi do toho šla? Samy víme, kolik práce a energie za takovým e-shopem stojí.

Končila mi mateřská a já toužila pracovat z domova, aby syn nemusel být celý den ve školce. Věděla jsem, že musím začít s propagací na sítích, ale chtěla jsem si zákazníky vodit do vlastního e-shopu, kde jim můžu nabídnout lepší cenu a trochu rozmazlování v podobě pravidelných tipů a materiálů do výuky. 

Technologie, sítě i propagace šly mimo mě a bylo to (a někdy stále je) velmi náročné. Hlavně časově, než člověk všechno nastuduje a pochopí. Potřebovala jsem někoho, kdo to všechno zná a může mi to (často polopaticky) vysvětlit (smích). A tak jsem se upsala do tříměsíčního mentoringu pro autorky. Musím říct, že jsem ty tři měsíce neměla ani trochu času nazbyt. Když se teď zpětně podívám, co všechno jsem se naučila, tak vím, že bych to sama nikdy nezvládla. Určitě toho nelituji, protože si můžu díky tomu zařídit rodinný život, jak se mi líbí, a navíc mě baví komunikace se zákazníky, což u tržišť nejde.

S vlastním e-shopem víš, že podnikání není vždy zalité sluncem. Co tě na tvé cestě autorky motivuje to s dalším případným neúspěchem nevzdat a naopak se nadále posouvat vpřed?

Určitě je to podpora, kterou si dáváme s několika dalšími autorkami. A také jak jsem již zmínila, že cítím, že to je to, čemu se mám věnovat. Naštěstí je to práce velmi variabilní, takže když se mi nechce se zabývat psaním článků či propagací, jdu vymýšlet a tvořit nějaký nový materiál.

Na závěr se chceme zeptat, z jakého důvodu a zda bys doporučila začínajícím autorkám si vybudovat vlastní web či nikoliv? Protože to máš teď čerstvě v povědomí, jsi na tuto otázku skvělý adept.

Záleží na motivaci autorky. Zda je to pro ni jen přivýdělek, nebo se do toho chce opravdu pustit naplno. Je-li to ten druhý případ, doporučila bych pár měsíců prodávat na tržištích a propagovat na sítích, aby autorka zjistila, zda je o její materiály zájem. Také je třeba vzdělat se ve všech potřebných oblastech a připravit se na to, že to bude ze začátku časově náročné. A hlavně pamatovat na to, že vybudováním e-shopu to nekončí, ale teprve začíná.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

20 − 7 =