Začátek tvorby?
Tvořím asi od roku 1997, PDF přišla později s vývojem mé počítačové gramotnosti.
Pro koho tvoříte?
Pro děti 3-7 let a pro učitelky MŠ.
Kde vás najdeme?
www.skolka-pripravy.cz
Kolik máte produktů?
cca 400
Zuzano, na začátek bychom se rády dozvěděly něco o vás. Vy pracujete jako učitelka v mateřské škole. Jak dlouho už se této profesi věnujete? Vždycky jste chtěla být učitelkou?
Právě včera jsem zjistila, že letos “rozjíždím” 40. rok jako učitelka v MŠ. Jako povolání to byla moje jediná volba a myslím, že mě ovlivnila moje teta z družiny, která pro nás vždycky měla vymyšlené různé zajímavé aktivity. Dodnes si některé vybavuji.
Kromě učitelství se věnujete také výrobě PDF pro děti. Jde vaše tvorba ruku v ruce s vaší profesí, kdy tvoříte jak se říká odjakživa, nebo jste se k tvorbě propracovala časem? Pokud ano, jak vaše cesta autorky vypadala?
Tvoření pro děti jde u mě asi “odjakživa” ruku v ruce s profesí. Ale tenkrát to vypadalo trochu jinak než teď. Mimochodem vzpomínám si na tvorbu materiálů k tématu, kdy jsem nakreslila obrázek/šablonu/pracovní list a ten kopírovala ručně přes “kopírák” (uhlový přenosový papír) pro všechny děti ve třídě (smích).
Moje cesta autorky začala mnohem později, po seznámení s prací na PC (pokus omyl), nejprve psaním pro sebe a ukládáním nápadů do šuplíku. A s tím jsem se vzhledem k mému ročníku a tehdejším možnostem seznámila až kolem svých 30 let. A pak (to mám i na svém webu) když se můj nejmladší syn rozhodl studovat tento obor na SPGŠ (asi se “pomamil” a mě tehdy svým rozhodnutím a jediným výběrem školy také DOST zaskočil) a tápal, nevěděl, potřeboval pomoc, zrodil se nápad na vytvoření pomocné databáze tematických příprav pro jeho první kroky a inspiraci. Tak jsem ten šuplík měla pro koho otevřít. No, a tak se stalo, že jsem občas dostávala i známky (smích).
Za dobu své tvorby souborů pro děti jste jich vytvořila pěknou řádku. Prozradíte nám, kam chodíte na nápady na nová PDF a co vás motivuje k tomu tvořit další materiály, když vlastníte tržiště? (Přeci jen ve chvíli, kdy má člověk x desítek souborů, je docela obtížné vymyslet něco úplně nového.)
Jsem z generace, kdy psané přípravy byly povinností. Psát přípravy mě baví. Dokonce zjišťuji, že je to pro mě i určitý typ relaxu – ponořit se do tématu, fantazie a vymyslet to tak, jako by to bylo poprvé. Ono to vlastně je pořád poprvé (pro ty děti). Jen u různých věkových kategorií zvyšujete náročnost nebo navazujete na předchozí zkušenosti, měníte organizaci, provedení, rozšiřujete nápady, možnosti. Bez přípravy bych si připadala jako “bez ruky”. Nemám ráda stereotyp, takže mě to nutí přemýšlet nad tématem, vyhledávat a zkoušet nové věci. Mám ráda, když je týdenní blok ucelený, propojený tématem. To mi pak dává smysl.
Je to obtížné, to ano. Především to, aby se člověk neopakoval. Ale také říkám – naše práce je kreativní a variabilní a JEDEN NÁMĚT může ZRODIT JINÝ a o tom to je.
Na trhu je podobných tržišť s PDF pro děti několik. Co vás přivedlo na myšlenku web vybudovat? A proč nabízíte své soubory i na konkurenčních webech?
Prvním impulsem byla pomoc synovi po otevření “svého” šuplíku a pak na mě jednou vyskočil článek o nápadu sdílení příprav v Americe (tuším TPT). To pro mě byl opravdu velký impuls a výzva. A tak jsem o tom začala snít. Když to jde tam, proč ne tady? A troufám si tvrdit, že jako prodejní web/e-shop asi v roce 2014 jsem sama za sebe se svými materiály byla úplně první tady u nás. Jako samouk jsem ale nabrala technicky vývojové zpoždění (smích). Neodradilo mě to, stále si jdu za svým cílem – pomáhat a inspirovat hlavně začínající pedagogy v MŠ a nyní dávat prostor i dalším autorům.
A proč také nabízím na konkurenčních webech? Proč ne? Já se specifikuji pouze na předškolní materiály a u konkurence na ně mají také kolonku.
Jak jste s fungováním svého portálu spokojená? Nachází k vám cestu jak noví autoři, tak zákazníci? Plánujete nějaké úpravy ať už se jedná o stránku technickou nebo grafickou?
Se svým webem jsem v rámci svých možností spokojená, postupně se samozřejmě snažím o různá vylepšení a automatizaci. Požadavky pak předkládám k vylepšení tvůrčímu týmu. Zákazníci přicházejí především z řad pedagogů MŠ, ale i zájmových kroužků nebo dětských skupin. Specifikací webu je právě zaměření na předškolní věk.
Ráda bych určitě přivítala autory, kteří se zaměřují na různá témata probíraná v MŠ i s podrobnou metodikou zpracovaných témat, protože toto je vyhledávané především začínajícími pedagogy i studenty. A začínající pedagog tak najde inspiraci k týdennímu plánu, správné posloupnosti, náročnosti a spoustu návodných aktivit, které mu pomohou v práci a rozšíří jeho zásobník.
Jelikož je tržiště vaše, za jeho správou stojíte vy sama. Musí nově příchozí autoři splňovat nějaká kritéria, aby u vás mohli prodávat?
Ano. Než produkt zveřejním, snažím se každý materiál osobně zkontrolovat, případné požadavky na doplnění nebo úpravu oznámím autorovi. V současné době je to obzvláště náročné.
Na konec bychom vás rády požádaly, zda byste jako majitelka prodejního webu, mohla dát nějaké tipy ohledně tvorby začínajícím autorkám? Na co si dát pozor nebo co naopak v materiálech vyzdvihnout? A jaké jsou nejčastější chyby začátečníků?
Myslím, že základ je využití materiálu při své práci. V praxi se dají vychytat detaily, drobnosti, které na první dobrou nemusí klapnout nebo naopak děti posunou nápad ještě dál. Musí to především bavit. Zkusit to a nevzdávat se. Dělat to srdcem.