rohovor lucie škodová

O Lucce

Začátek tvorby?
Rok 2016

Pro koho tvoříš?
Pro děti 2-11 let

Kde tě najdeme?
www.lucieskodova.cz

Kolik máš produktů?
45+

Luci, ty jsi grafička, výtvarnice a ilustrátorka. Čím dalším se kromě tvorby obrázků pro děti zabýváš?
Téměř celá moje tvorba se vlastně opravdu tak nějak točí kolem obrázků pro děti. Kromě Ajeejee spolupracuji s dětským časopisem Sluníčko, nebo značkou kresli.to. Měla jsem možnost připravit několik edukační pomůcek pro Geofyzikální ústav Akademie věd, ilustrace i grafiku pro online hry, které jsme pro Mendelovo muzeum v Brně tvořili s mým mužem, nebo kompletní grafiku a ilustrace pro úžasnou knížku Vesmírníček. Jsem ale moc ráda, když si sem tam mohu odskočit do světa dospělých. Během posledních měsíců jsem měla možnost ilustrovat knihu Geostorky od Petra Brože, která je určená právě pro dospělé čtenáře, a to byl docela jiný svět. Baví mě navrhovat ilustrace pro použití v obalovém designu nebo v online prostředí. Dříve jsem se věnovala více i navrhování log a kompletních vizuálních identit, teď vše ale více ustoupilo ilustraci, ve které jsem se našla.

Tvé kresby jsou osobité a originální. Co tě inspiruje? Kde bereš nápady na motivy, které si u tebe zákazníci mohou zakoupit?
Největší inspirací mi byly a jsou mé dvě dcery. Ty teď ale už mým obrázkům trošku odrůstají, a tak hledám inspiraci i jinde. Snažím se vyvarovat přílišnému skrolování a spíš se obracím k přírodě a taky vzpomínám na vlastní dětství, co bavilo mě a mé kamarády, co jsme zažívali s rodiči nebo prarodiči. Velkou inspirací mi vždycky bude svět pohádek. Jsem nadšená, že se spoustou námětů přichází také moji milí zákazníci a zákaznice – ti umí člověka báječně pošťouchnout tím správným směrem.

Ve tvém portfoliu najdeme hlavně omalovánky, vystřihovánky a různé kreativní sady pro vlastní dotvoření. Tvá tvorba je zaměřena převážně na kreativitu. Nezvažovala jsi někdy vyzkoušet výrobu aktivit, které budou mít také vzdělávací charakter?
Teď zrovna mi pod rukama vznikají krásné pracovní listy, které tvoříme spolu s úžasnou pedagožkou a logopedkou Petrou Maxovou. Moc se na ně těším. Budou vzdělávací a zároveň k procvičení mnoha dovedností. U Ajeejee v nabídce ale opravdu převládají tvůrčí aktivity. Mám k nim blízko asi i proto, že jsem vystudovaná učitelka výtvarné výchovy a souvisí to i s tím, že moje dcery moc rády tvoří. První obrázky a vystřihovánky tak vznikaly právě pro ně. S výrobou vzdělávacích aktivit jsem začala polehoučku. První byly pracovní listy na téma Svatého Martina a listy na téma Spinkání, ale i v nich najdete vystřihovánky nebo omalovánkové plakáty. Tím, že si všechny obrázky sama kreslím a snažím se je vypiplat k dokonalosti, je výroba pracovních listů časově opravdu náročná. Mám v hlavě spoustu plánů a nápadů nejen na edukační materiály a moc bych si přála mít čas je všechny naplnit.

Mohla bys nám říci, jak u tebe vypadá proces tvorby omalovánek? Zjistily jsme, že je vytváříš v křivkách. Co to vlastně znamená?
Všechny omalovánky vznikají z chaotických rychlých kresbiček, které jsou pro ostatní vlastně jen takové nepřehledné čmáranice. Z nich pak postupným překreslováním začnu tvořit přesnější skicu. Dříve jsem takhle skicovala na papír, s tužkou a gumou v ruce, teď už ale i skicování probíhá v počítači ve Photoshopu. Postupně i tam skicu zpřesňuji a nakonec vše obtáhnu nástrojem tužka nebo pero v Illustratoru. Výsledkem tedy nejsou klasické rastrové obrázky (jako JPG nebo PNG), ale černobílé obrázky ve vektorech (křivkách). To mi dává možnost jim v budoucnu jakkoli měnit velikost bez ztráty kvality, mohu jim třeba snadno měnit sílu tahu a obrázek nebude nijak rozostřený. Naopak JPG nebo PNG z nich mohu kdykoli snadno vytvořit a umístit do pracovního listu nebo třeba na plakát.

Ajeejee je velmi neotřelý název značky. Řekneš nám, jaký příběh se za ním ukrývá?
Moc ráda bych vyprávěla nějakou vtipnou historku, která se ke vzniku názvu váže, ale pravdou je, že si vlastně moc nepamatuji, jak se mi tenkrát v hlavě tenhle nápad zrodil. Prostě tak vyskočil (smích). Každý marketingový specialista by mi asi dal za uši – podivně psaný název, bůhví jak se čte a ještě může mít negativní konotaci. Já ale „Ajéjé“ beru jako takové citoslovce překvapení, něco jako: „Ajéjé, co se nám to tu vylouplo?“ a to se mi i teď po letech líbí. Zpětnou vazbu od zákazníků ale nemám (smích).

Obrázky, které prodáváš, máš k dispozici v tištěné i PDF verzi. Kterou variantu tví zákazníci preferují? A kterou naopak preferuješ ty?
Teď jsem vlastně přešla jen na prodej PDF verzí. Vyhovujte to víc mně a zákazníci, zdá se, také preferují elektronické soubory. Naopak, pokud jsem něco měla v nabídce třeba jen v tištěné podobě, obraceli se na mne s prosbou, zda bych pro ně nemohla vytořit PDF. Obráceně se mi to, myslím, nestalo nikdy. Na Fleru tak nákup probíhá opravdu rychle a téměř automaticky. Dávám si ale záležet na tom, že každému zákazníkovi napíšu osobní poděkování za nákup a jsem vždycky moc ráda, když se mi ozvou se zpětnou vazbou, jak se jim s obrázky pracovalo.

Na konec se chceme zeptat, jakým směrem se bude Ajeejee dále ubírat? Budeš projekt nějak rozvíjet?
Moc děkuju za tuhle otázku. Ajeejee teď trošku ustoupilo mým ostatním ilustrátorským aktivitám a nemohu mu věnovat tolik času, kolik bych si přála. Ale mám v plánu dokončit vlastní e-shop, na kterém pracuji až ostudně dlouho. Můj obdiv mají všechny autorky, které to zvládly samy. Zároveň se moc se těším, až zařadím do nabídky zmíněné pracovní listy, plánuji doplnit sadu omalovánek pro nejmenší a vytvořit nové vystřihovánkové aktivity, protože těch není nikdy dost.

– SDÍLEJTE ČLÁNEK –

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

8 + 18 =