Proč si vést a sledovat statistiky v podnikání

statistiky v podnikání

Vedení statistik a tabulek je pro většinu autorek bolavé téma. Možná je to i váš případ a zapisování a vyhodnocování dat vás neláká. My vám dnes chceme ukázat, jak moc užitečné to pro vaše podnikání může být a přitom vám to nemusí zabrat velké množství vašeho drahocenného času. 

Statistiky jsou užitečné z několika důvodů:

  1. Autorkám pomáhají lépe porozumět zákazníkům a trhu, což vede k lepšímu rozhodování. Například, pokud autorka sleduje statistiky prodejů, snadno zjistí, které produkty se prodávají nejlépe, a na základě toho může upravit svou marketingovou strategii. 
  2. Statistiky mohou pomoci autorkám lépe pochopit výkon jejich e-shopu a ukázat na oblasti, které vyžadují zlepšení. Například, pokud autorka sleduje statistiky nákladů, může zjistit, kde jsou náklady největší a přijmout opatření k jejich snížení.
  3. Statistiky také mohou pomoci autorkám plánovat budoucnost svého podnikání. Například, pokud autorka sleduje statistiky trhu, může zjistit, jaké jsou trendy a na základě toho plánovat své budoucí kroky. 

Je mnoho metrik, které ve svém podnikání můžete analyzovat. Pojďme si ale říct, co je základ, který by měla sledovat každá autorka.

Základní statistiky pro autorky, které stojí za to sledovat

Vyzdvihly bychom 2 hlavní statistiky, které pravidelně využíváme a to jsou:

  1. Statistiky prodejů produktů 
  2. Statistiky příjmů a výdajů nebo-li cashflow

Statistiky prodejů jsou jednou z nejdůležitějších statistik pro podnikání. Sledování prodejů vám může pomoci zjistit, které produkty se prodávají nejlépe. Určíte si své nejprodávanější a nejvýdělečnější produkty (Pozor, to není to samé!). Díky těmto informacím pak snadno zjistíte, o co je/není zájem, nebo co propagovat, když je hluché období. Taktéž vám data z této statistiky mohou pomoci při cenotvorbě, nebo při výběru produktů do setu, slev či kampaní.

Statistiky nákladů jsou další důležitou statistikou pro podnikání. Aby se vám nestalo, že budete ve ztrátě, měli byste si vést záznamy všech příjmů a výdajů spojených s vaším podnikáním. Z tohoto přehledu vám pak bude jasné, kolik musíte měsíčně vydělávat, což vám pomůže s tvorbou cen vašich produktů. O nákladech autorek jsme psaly v minulém článku.

Z jakých dalších statistik lze těžit?

Pokud se nadchnete pro sbírání dat a jejich vyhodnocování, jistě nezapomeňte vyhodnocovat například návštěvnost webu, složení svých zákazníků nebo fanoušků, engagement (interakci) svých sledujících na sítích nebo nejúspěšnější obsah.

Kde a jak si vést statistiky?

Pokud máte svůj e-shop, pravděpodobně už v něm najdete i statistiky. Ty si pak můžete snadno exportovat pro další úpravy do excelu. 

Stejně tak má statistiky firemní Facebook, Instagram, Pinterest nebo e-mailové nástroje. Pro svůj web či e-shop ještě navíc můžete využívat Google Analytics, kde je metrik opravdu požehnaně. Samy si tak můžete nastavit, co chcete v rámci svého podnikání sledovat.

Cashflow statistika je ale na vás. Musíte si vytvořit tabulku, kterou budete pravidelně aktualizovat. My ji vyplňujeme měsíčně, ale u větších podnikání s vyššími výdaji se doporučuje aktualizovat každý týden. Díky této tabulce máte své finance pod kontrolou a nemusíte si na konci měsíce trhat vlasy, že nemáte dostatek peněz na pokrytí nákladů.

Pro autorky, které si objednají náš mentoring, máme tuto tabulku již připravenou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

two + 14 =